Om studenten

Publicerad 2023-06-16 16:43:15 i Allmänt,

Maja har tagit studenten! På sätt och vis i alla fall – efter fjorton år har hon nu slutat skolan. Tolv av de åren var inom särskolesystemet och de senaste två åren har varit inom det vanliga skolsystemet, på ESS-gymnasiet som har myckna individuella anpassningar och har som fokus att man ska nå grundskolekompetens. Eftersom det är för mycket begärt att hon efter bara två år ska nå ända till studenten, får hon inte officiell examen, men däremot får hon betyg i inte mindre än tre ämnen: historia, geografi och matematik.  Vi är vansinnigt stolta över henne!

Nu struntade vi dock i att hon inte fick officiell studentexamen, utan firade hennes student ändå, i samband med att hennes lillasyster tog studenten (vi är självklart minst lika stolta över henne också, men den här bloggen handlar ju om Maja). Vi skaffade henne en egen studentmössa (som hon inte ville ha på sig) och tog med henne till lillasysters studentutspring (som hon tyckte var asjobbigt), men sedan blev det bättre. Stor fest på gården, med många vänner inbjudna, inklusive avlösare som vi inte sett på flera år. Mycket lyckat!
(null)

Eftersom Majas iPad spelar så stor roll i hennes liv, både som kommunikationsmedel och som underhållning, gjorde vi den till en central del i firandet. Lisa gjorde en urtjusig studentskylt i form av en iPad och jag ordnade så att iPaden höll tal för henne (jag höll också ett tal för henne, naturligtvis, för att säga hur stolta vi är). Vaddå iPaden höll tal? Jo, jag tänkte att den skulle få uttrycka sig själv, eftersom den står Maja så nära, men hur får man då en bit elektronik att hålla hyllningstal? Jag gjorde så att jag berättade för ChatGPT om Maja och bad den skriva ett hyllningstal till hennes student och sedan la jag in den i ClaroSpeak, Majas kommunikationsprogram. Sedan kopplade jag in en högtalare och det blev attans tjusigt! Man kan se en del av talet på Majas Instagramkonto (pedersen993) och det är väl värt ett besök.

https://www.instagram.com/reel/CtW0rpkIKnl/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==

//Jan

(null)

Kommentarer

Postat av: Hannas krypin

Publicerad 2023-06-21 06:40:59

Så bra jobbat av henne. Så smart att man kan skriva ett hyllningstal i paddan på det där sättet. Hade jag ingen aning om.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela