Om skolgång

Publicerad 2020-12-27 17:23:49 i Allmänt,

Maja har ju utretts igen och det är en grundlig process. Olika experter gör fyra olika utredningar: en medicinsk, en social, en pedagogisk och en psykologisk. Den sistnämnda är på många sätt den viktigaste just nu, för det är den som ska omvärdera hennes gamla diagnos om grav mental retardation som vi aldrig har hållit med om. Psykologen har tillbringat mycket tid med Maja och funnit henne imponerande, men ojämn och svårdiagnosticerad. Detta är inte helt ovanligt vid autism. Hur testar man intelligensen hos en person vars autism är det svårt att samarbeta vid själva utvärderingen? Den här gången har Maja dock samarbetat, med hjälp av en assistent. Ett preliminärt resultat är i alla fall att hon inte alls är dum i huvudet. Däremot har hennes lärare i grundskolan hela tiden undervärderat hennes intellekt (trots våra ständiga protester), varför hennes utbildning måste sägas vara inadekvat. Det är m.a.o. först nu skolsystemet förstår att Maja är intelligentare än hon verkar och hennes skolgång har på många sätt varit förspilld hittills.

Psykologen och gymnasiesärskolan föreslår därför att hon ska föras över till ESS-gymnasiet, som är en skola där man kan läsa in grundskolan, om man inte kunnat tillgodogöra sig den av olika skäl, som t.ex. sjukdom eller frånvaro eller något annat. Maja har aldrig läst riktiga skolämnen utan bara vad särskolan kallar ämnesområden, vilka inte ger så mycket. På ESS-gymnasiet skulle hon få möjlighet att komma ikapp den förspillda grundskoleutbildningen och beroende på hur hon tar till sig det, menar psykologen sig bättre kunna bedöma om hon är veckostörd eller inte. Vi ska besöka ESS-gymnasiet i januari och se om det verkar vara något för Maja. Det blir spännande!
 
//Jan
(null)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela