Om utredningar och diagnoser
Vi och skolan misstänker att Maja är feldiagnosticerad. Hon diagnosticerades vid fyra års ålder med autismspektrumstörning (nuförtiden brukar man inte specificera det mer än så) och det stämmer säkerligen bra. För ett par år sedan fick hon diagnosen epilepsi
och det stämmer utan tvekan. Däremot fick hon vid cirka sex års ålder diagnosen grav mental retardation (alias intellektuell funktionsnedsättning numera, alias utvecklingsstörning förr) och det är framför det som vi ifrågasätter. Det är väldigt svårt
att bestämma begåvningsnivån på en person med autism, eftersom de ofta inte samarbetar under utredningen pga. autismen. Vi vet dock att Maja är mycket smartare än vad folk tror och efter hennes stora framgångar i skolan på sista tiden, inser skolpersonalen
det också.
Hursomhelst så har skolan dragit igång den stora apparat som en ny utredning innebär. Hennes förra utredning är väldigt gammal, så det kan finnas skäl till att göra en ny i vilket fall som helst. Det gjordes visserligen en tämligen bristfällig sådan när
hon skulle gymnasieplaceras, men den har försvunnit (!). Hon har i alla fall genomgått tre dagar av intervjuer och tester med psykolog och kurator, med hjälp av sin favorithjälpare på skolan. Inför testerna skrev hon till henne att hon var väldigt
nervös och att hon borde ha epilepsimedicinen nära till hands om hon skulle få ett anfall. Det låter väl inte så utvecklingsstört?
Stay tuned for the results!
//Jan
